Monday, May 5, 2014

tips save duit for student :)

hey peeps. 
so yeahh, tajuk macam bajet giloss kan? kay, recently aku  TERfikir macam malas nak sambung belajar sebab takda duit. jangan kata duit, akaun bank pun aku takda, padahal dah 18tahun -____- then aku ingat pesan kakngah. kakngah cakap "sekarang memang seronok tak sambung belajar then kerja. tapi bila umur dah makin meningkat, nanti makin menyesal"

then i search for some tips on how to save money for student. their tips is great. it's actually really really  great tips. but this is my logical tips that i think maybe will help others. logic ke? haha, for me it's logic lahh.so lets begin. shall we?

1.Disiplin
okay, ingat duduk dekat sekolah jaa kena disiplin? hahaha, actually nak buat semua benda pun kena ada disiplin. even nak diet pun kena ada disiplin tauu.yelahh, kalau tak disiplin memang duit habis beli tuu beli ni. bila disiplin ni is like "no means no !". get it? ahh, tak faham sudah. aku taktau nak terangkan cemana.

2. Rajin
untuk orang yang malas macam aku, badnews for you guys. bagi yang pemalas tuu, kena rajin jugakk. susah? yeahh, bagi pemalas yang nak bertukar jadi rajin tuu memang susah. hahaha, aku pernah merasainya. at first memang susah, but heyy it's worth it. okayy, rajin means kena rajin cari rezeki sendiri. memang rezeki allah yang tentukan, tapi kalau tak usaha tak guna jugak kan? so cari lah kerja or buat kerja online or jadi dropship sesapa kaa. walaupun untung seciput, at least ada jugak.

3. Buat tabung
dah macam bebudak pulak kan? so what? as long as it can save our money, tak salah. kalau simpan dekat bank, bila bila masa boleh keluarkan. yup, sama macam menabung, bila bila masa boleh keluarkan. oleh itu, beli lah tabung yang tak boleh keluarkan. means beli tabung kaca. kalau nanak, kena pecahkan. beli yang comel comel, so bila nak pecahkan mesti rasa sayang kan? hihi^^

4. Jangan biasakan diri beli/pakai barang mahal
sesapa yang dari kecik pakai barang/brand mahal mahal tuu ubahlahh. kalau boleh beli yang murah. yang murah tak semestinya tak berkualiti. contohnya pencuci muka, deodorant, minyak wangi and etc. selagi kulit kita boleh terima yang murah, beli lah yang murah. jangan nak gatal beli sk-II padahal kulit boleh jaa guna brand murah.

5. Beli benda yang perlu
beli benda yang perlu jaa. contohnya deodorant, pencuci muka, ubat gigi, berus gigi. tapi takkan nak beli berus gigi tiap minggu kan? minyak wangi tuu macam tak perlu jaa. aku tak pakai minyak wangi pun. jimat duit kalau beli barang peribadi. lagi satu sekarang dah jadi trend teenagers bergambar guna monopod kan? tak payah lah beli. rugi rugi rugi. dah kawen or dah ada kerja tetap lain cerita lahh.

6. Jangan makan
okayy, yang ni mesti semua macam "what the Fish??". hahaha, bila aku sebut jangan makan tuu means kurangkan makan. kalau boleh makan lambat, makan lambat. kalau boleh sehari sekali jaa. makan untuk breakfast, lunch and dinner sekali gus. haha, aku tauu tak elok tapi setengah orang boleh jaa. takpun makan roti gardenia yang berapa posen tahh. makan tuu jaa untuk lunch. for me it's enough, yang lain taktau lah kann~

7. Break dengan bf/gf
haha, this sounds crazy kan? but this is the fact that everybody know. don't deny it. bila ada bf/gf mesti kena topup kan? sebab nak text or call. kalau takda bf/gf? tak payah topup selalu. bilaa terdesak nak call parents or kawan kawan baru topup. yang lelaki selalunya habiskan duit untuk gf dia kan? yelahh, nak jadi gentleman punya pasal. apa yang gf nak semua dia belikan. hahaha, aku tak respect lelaki macamni. nanti bila dah kawen bini nak apa pun dia belikan. macam takda pendirian. tak salah, cuma aku tak respect yang melebih lebih nih

8. Jangan beli baju
ahaaaaa~ yang ni lebih kepada perempuan. why? sebab perempuan selalu cakap "alaaaa, takda baju nak pakai". padahal belambak jaa baju kat almari. aku pun macam tuu jugakk. perempuan ni taknak jadi oufit repeater. lelaki cool jaa kan ulang pakai baju yang sama. hahaha, selagi baju still elok and boleh pakai, pakai jelahh.

9. Jangan beli cokolat
setengah orang kalau boring jaa mesti kena ada something kat mulut kan? and usually beli jajan kan? yeahh, aku tau kadang kadang kalau pegi 7-eleven and then nampak cokolat dekat cashier tuu, tangan mesti nak capai kan? hahaha, hentikan. beli gula gula jaa, untuk hilangkan rasa mengatuk time study malam. jangan makan sampai 10 pulakk. makan satu cukup, kalau mengantuk jugak pegi tidur! sapa suruh tak study awal awal? hahaha

10. Jangan kedekut
yang ni based on my experience. actually bukan aku experience kerugian, cuma aku nampak situasi orang tak kedekut dgn orang kedekut. there's one time waktu aku tunggu kakak aku kot, dekat depan pondok koperasi, then ada cikgu kaunseling and sorang pengawas ni. depa cakap hal depa lahh then ada budak kelas katering jual cokolat. tak salah ada tiga cokolat dalam tuu. pengawas tuu offer kat aku satu and i said no. segan lahh nak terima. then pengawas ni offer dekat cikgu satu then cikgu ambil. lepastu dalam 5minit macam tuu ada sorang lagi cikgu lalu lepastu bagi cokolat dekat pengawas tuu. then cikgu kaunseling cakap "hang tengok, hang bagi kat cikgu cokolat satu, hang dapat balik tiga cokolat" lebih kurang macam tuu lahh. so moral of the story, tak payah nak kedekut sangat.

tadaaaaa~ my 10 tips on how to save money (for students only). hahaha, aku ni bajet jaa buat entry cenggini. padahal aku pun baru nak start save duit. bagi sesapa yang try one of this "logical" tips, bila dah kaya tuu kirim lah duit kat aku sikit xD hahahaha, kboii ! assalammualaikum :)